Dag: 31 januari 2022

Dagens träning 2022-01-31

Försökt få in mjuka pass idag. Är lite sliten från tidigare träningar.

  • Stått och jobbat hela dagen
  • Lyft vikter 2 tillfällen (max 1 min / gång)
  • Gått kaninrundan 3,1 Km ute i dagsljus 30:14 min, 223 Kcal
  • SkiErg stakmaskin 2Km, 9:48 min, 108 Kcal
  • Tänjt benen 10 minuter. Speciellt ljumskar
  • Cyklat i Zwift 30:17 min, 14,5Km 246 Kcal

Totalt 577 aktiva Kcal extra idag som jag har data för.

Tagit det lugnt men svettats. Ljumsken låste sig på promenaden. Fick lirka med musklerna en stund för att kunna gå.
Gjorde senare ett tänjpass.
Märkte på cykeln att allt cyklande gjort mig seg i benen.

Imorgon börjar min egen februariutmaning.

(mer …)

Pulsen i Zwift och SkiErg

Varför ska man bry sig om vilken puls man har?
Kör man intervaller på cykel eller löpning då blir man snabbt bättre än vad som är fysiskt möjligt bara genom att man vänjer sig med hur det känns.
Kör du redan intervaller så svetten lackar och lungorna bälgar då är pulsdata inte så intressant.
Behöver du en sporre då kan du mäta dina slag/minut och se om du anstränger dig eller latar dig.

Om du mäter pulsen på intervallerna då kan du se om det ger någon effekt. Du kanske klarar att hålla en hög puls längre och längre tid. Du kanske till slut klarar att komma närmare din maxpuls.

(mer …)

Se trampfrekvensen i Zwift

När du har en Wahoo Kickr Snap på bakhjulet av din vanliga cykel och tränar inomhus då får du upp en massa intressant data i appen Zwift. Du får hastighet Km/tim, hur mycket kraft du lägger på trampandet räknat i watt, du ser watt per kilo kroppsvikt.
Något du inte får med Kickr Snap är hur många varv per minut du gör på pedalerna - med andra ord: kadens.

Varför ska man bry sig om kadens? Det finns en mycket intressant och teknisk artikel om kadens.
Min egen väldigt lilla erfarenhet är att jag ser min kadens som en indikator på att jag antingen är lat eller har fel växel.

(mer …)