Zwift VR

Företaget som gör cykelappen Zwift som finns till iPhone och Android har experimenterat med VR stöd sedan 2017 men den funktionen har aldrig släpps till allmänheten.

Det finns flera problem med VR. I den här artikeln listar jag alla problem och lösningar på dem. Dessutom är det billigt och genomförbart.

Problem med VR i Zwift

VR har funnits i flera år men det finns fortfarande gott om problem.

  • VR Headsets är dyra och därmed inte för alla
  • VR Headsets behöver kunna synka med din cykels hårdvara så den kan styras
  • Svettas, Man svettas ordentligt när man cyklar, det kan förstöra ett VR Headset.
  • Olika VR headsets har olika app affärer
  • VR Headsetet behöver ibland få veta vad som är rakt fram (Så kallad view drifting)
  • Man behöver kunna styra i appen. Hur gör man det när man inte ser Companion app.
  • Hur visar man information i 3D?
  • Åksjuka + synfel
  • Klarar man sig med 3pov?
  • Hur gör man med löpning?

Lösning

iPhone vattentät i olika grad

Det finns en enkel billig lösning på alla problemen.

VR headsets är dyra. Synka utrustning

Använd telefonen istället för ett VR headset. iPhone / Android har redan Zwift-appen. Appen kan redan synka med din träningsutrustning. Du har redan din telefon. Lägg telefonen i ett par billiga VR glasögon för mobil.

Svettas

iPhone sedan version 7 är i olika grad vattentäta. Jag svettas hela tiden på min telefon där den sitter monterad på styret och kör Companion app. Svettiga fingrar på skärmen och droppande svett från huvudet. Bara att torka av efter passet.

View drifting

VR Headsets tappar ibland riktningen. Den driver ifrån vad som är rakt fram. Den vet inte om du har flyttat dig lite. På Oculus Go finns en knapp som du trycker på när det här händer. Då vet den att det du tittar på just nu är rakt fram.
När man sitter på en cykel då tittar man oftast rakt fram. Om Zwift upptäcker att man håller huvudet på snedden i fem sekunder då kan man anta att huvudet inte är på snedden och Zwift kan då återställa så vyn blir rakt fram.

Så kallad ”split screen”

Zwift-appens visningslägen

Zwift-appen har visningslägen. En delad visning för varje öga behöver läggas till i appen. Det finns Zwift 3D stöd på macOS / Windows. Aktivera med SHIFT + Control + 3. Detta behövs för telefonen också.

När vi väl startat appen och kommit in på banan då kan vi lägga telefonen i VR headsetet och börja trampa. Mer behövs inte.

Valfri huvudbehållare för din telefon

Styra i appen

När telefonen är i VR headsetet kan du inte komma åt knapparna i ”Action bar”. Däremot skulle du kunna titta på en knapp i någon sekund för att klicka på den. Den tekniken används i en del VR appar.

Visa information i 3D

I Zwift kan du ta bort all text på skärmen med ett knapptryck och bara se själva världen. Jag har sett att en del cyklister har en bildskärm på sin virtuella cykel. Verkar som de då inte behöver listorna som är på skärmen. Den skulle kunna användas i 3D-läget.

Synfel och åksjuka

Åksjuka är ett problem som går att lindra

VR är inte för alla. En del blir åksjuka av VR. Andra har problem redan när de köpt sina första progressiva glasögon. Några kan inte blunda och stå på ett ben. Det går att träna sig och vänja sig. Här är några VR tips för att undvika åksjuka. Mitt tips är att fokusera på fötterna och vristerna, inte huvudets position.

Vi som har glasögon kan få problem med skärpan. Moderna VR glasögon har linser som kan individuellt ställas in för att få skärpan. En del VR glasögon kan även ställa in bredden mellan ögonen. Detta gör att man inte ska behöva glasögon inne i VR headsetet.

Vilka rörelser som kan detekteras

Klarar man sig med 3DoF?

En telefon har 3pov, alla moderna headset har 6DoF. DoF = Degress of freedom tracking. Med 3 DoF kan du vrida huvudet höger/vänster, tippa huvudet upp/ned, höger/vänster. Just de rörelser man gör på en cykel. Med 6 DoF kan du dessutom hoppa höger/vänster, framåt/bakåt, ducka/hoppa – rörelser man inte gör på en cykel.

Hur gör man med löpning?

Ett löpband är nästan lika begränsande som en cykel. Det räcker med 3pov på löpbandet. Löpband har handtag man kan hålla sig i när man går/joggar. Då kan man hålla sig på bandet utan risk.

Zwift läser idag hastigheten från löpband men ändrar inte lutningen såsom KinoMap gör. Kanske är det en säkerhetgrej. Om det är så då kommer inte Zwift gilla löpning med VR headset för det är en betydligt större risk för olyckor.

Zwift bör kanske börja med att tillåta automatisk ändring av lutning och vänta med VR för löpare.

Rodd och stakmaskin

Med VR öppnar det upp för att stödja roddmaskiner. Idag har Zwift ingenting för rodd och stakmaskiner. Där sitter/står man säkert men det är svårt att följa en TV apparat. Ett VR headset skulle vara perfekt för rodd / stakmaskin.

Sammantaget

Sammantaget ser det ut som VR skulle kunna genomföras i Zwift appen. Dessutom går det att göra det billigt för Zwift. Och billigt för utövaren.