Ultrapass Drevviken 64Km 2014

Jag behöver flera långkörare där jag verkligen gör slut på mina krafter. Idag cyklade Ulla med mig och jag kunde fokusera på löpningen.
Utan ryggsäck går det att springa fortare eftersom jag inte har vikten och det går att svettas från ryggen också.

Planen är att starta och sluta i Brommaplan och däremellan runda Drevviken som ligger söder om Stockholm i Haninge.
Vi startar kl 8. Första målet är att ta sig från Brommaplan till Gullmarsplan i söder. Ulla på cykel och jag springandes. Det går jättebra och jag får påminna mig om att det här inte är en mara utan ett ultrapass. Vägen är den gamla vanliga vältrampade, Tranebergsbron, Västerbron, Långholmen, Tanto. Sedan fortsätter vi på ganska trampade vägar till Skanstull och upp till Gullmarsplan. Det är här äventyret börjar.

Jag leder oss bort från Globen i en vid båge så vi slipper området. Till slut hamnar vi vid Globen. Nya arenan och en magnifik cykel/gångväg som tar oss längs hela Nynäsvägen.
Det är en fantastisk väg att springa. Helt enastående vackert och kul. Ulla noterar att jag konstant ligger i 5.30 min/km och hon håller koll att jag dricker varje kvart. Än så länge är det svalt.

Jag tänkte först sikta in mig på Farsta men när jag fick se skylten mot Haninge så skippade jag Farsta och satsade på Skogås istället. Väl i Skogås hade vi lunch inne i centrum där det finns en grill. Köttbullar med mos.

Ibland är det segt att komma igång efter ett stopp men inte denna gången. Jag fick en känsla av att vi skulle vänster efter Skogås men ganska snart blev jag osäker och frågade en kille om vägen till Tyresö. Han var mycket trevlig och hjälpte oss in på Nynäsleden igen. Att vi kom från Brommaplan och skulle till Tyresö, Skarpnäck och tillbaka till Brommaplan – i Foppatofflor, det var inte något han stötte på varje dag. Han nämnde en artikel i Huddinge tidning om en ultralöpare.

Nu kommer vi in på villavägar i ett bra tag. När man springer med Foppatofflor är ens värsta fiende en ensam sten på hårt underlag. Ofelbart tycks stenhelvetena peta på samma punkt varenda gång. Jag fick ett riktigt tjyvnyp under vänster trampdyna i förrgår då vi sprang 45 Km. Den gav en sådan där smärta som får tandköttet att blekna, blodkärl sprängs i halsen och man börjar frysa. Jag var fortfarande öm idag när jag fick nya stenar att trampa på. När vi rundade Drevviken kom vi in på grusvägar i Haninge mot Tyresö. Jag trampade på en sten – samma punkt som förra gången. Fick fylla skon med kallt vatten och försöka fokusera på annat än smärtan.

Vi kommer ut på vägen mot Tyresö och här finns numera världens finaste gång/cykelbana som sträcker sig förbi Gudö, Alléplan och en liten bit mot Älta innan man måste svänga höger åt ett helt annat håll. Hela dagen har vi följt pilar i gatan markerade med ett S. Tydligen har någon märkt upp vägen runt Drevviken. Det är toppenfin cykel/gångväg ända till infarten för ett nytt bostadsområde, resterande väg till Älta saknar vägren och jag är nere i 4.30 min/km för att bli av med distansen och snabbt komma till Älta.

Väl i Älta tar vi vänster förbi Flaten, fram till och igenom Skarpnäck och ut vid Pungpinan vid Skogskyrkogården. In i koloniområdet och stanna vid mamma och pappas stuga.
Syrran och en kompis var där. Ulla och jag fick plättar med grädde och bär. Väldigt gott. Bra löparbränsle. Nu har jag sprungit 46 Km och är lite medtagen men soppet gör att vi får en nystart.

Och när vi startar var det verkligen en nystart. Jag smög fram för kroppen stretade emot. Efter några Km kunde jag komma ned i under 7 min/km men jag mådde inte så bra. Jag borde ha haft med Resorb eller saltat det jag åt och drack. Kapaciteten gick ned och jag fick lägga in gångpauser. Vi jobbade oss förbi Dalens sjukhus, Gullmarsplan, Skanstull, Eriksdalsbadet och vidare längs vattnet. Långholmen, Västerbron, Rålis. Mådde usch. Tranebergsbron och vägen mot Brommaplan och hem. Ulla avvek för att skaffa pastamiddag.

Det blev 64,7 Km på 7.44.19 tim netto.

Jag gjorde två fel idag. Det ena var att jag inte hade med salt. Det andra felet var att jag inte gör detta oftare. Till nästa gång ska jag åtgärda de felen.