Balaton dag 4

Har fått en drömlös natt, sovit som en stock. Är mycket positiv till dagens etapp på 50,6 Km. Det har snöat under natten och det är några minusgrader i luften.

Jag har lagt fram kläder som ska klara vädret, jag har sju timmar på mig att klara dagsetappen och kroppen känns bättre än någonsin.

Efter loppet idag kommer vi att duscha och åka tåget två timmar till Budapest där vi tar in på hotell till imorgon.

2013-Balaton-Dag4-avstånd

Länkar: Faktasida, Dag 1, Dag 2, Dag 3, Dag 4, Hemresa, Loppets hemsida

[section]

ppic_6_BSZM_utvonal_4nap_017

Snö, hur mysigt är det? Fyra minusgrader. Jag har kläder för uppgiften men många kommer att frysa. Grundade med skinkmackor till frukost. Galet gott. Idag är det masstart en km från hotellet. Vi vandrar sammanbitna till start. Speakern försöker gjuta lite värme i folk men kylan är tuff.

20130324-063604

Starten går och vi joggar iväg. Jag har som vanlig väldigt svårt att komma igång. Ljumskarna behöver värmas upp och det går inte bra förrän efter fem km. Snön yr i ansiktet och fötterna är lite kyliga. Jag samlar utandningsångan i rånarluvan och det bildas en isklump under hakan.

20130324-073125

Efter en mil får jag problem med skav i ljumsken men har försvarets hudsalva som räddar dagen. Vid 20 Km känner jag att det här fixar jag, nu är det bara 30 Km kvar. Det är mycket vackra vägar och jag fotograferar en del.

20130324-105838

Pratar lite med löpare och dricker varmt té på vätskestationerna. Ringer Ulla när jag passerat halva. Hon var ute på långpass och mådde dåligt så hon skulle springa hem.
Jag ringde Ulla lite senare för att höra, hon hade kommit hem och fått behålla bra mat.

20130324-105945

Det är så kallt att drickat vid stationerna har en isskiva högst upp som man får plocka bort. Det är en del tuffa backar men jag tyckte det var ok. Med 35 Km fixat hade jag tre timmar på mig att springa de resterade 15 Km. Nu är jag nära.

20130324-110230

Med sju km kvar släpper fokus. Hjärnan har redan gått i mål och jag börjar märka av smärtan i benen. Börjar känna mig överhettad, har vätskebrist. Knäpper upp men plockar inte av mig kläder för jag vet att det är vätskebrist.

20130324-120944

Med tre km kvar finns den sista vätskekontrollen. Fick magnesiumdricka och vatten med is ovanpå. Det gjorde under för benen men fokus gick inte att få tillbaka förrän tre Ungerska löpare dök upp och drog med mig så jag började jogga igen.

ppic_6_BSZM_utvonal_4nap_230

Med 1,5 Km kvar ser vi målet. De är inte intresserade av att öka farten men jag vill spurta och sprintar de sista 700 metrarna in i mål. 6.22 tim på 50,7 km. Nu har jag gjort 195 km runt Balatonsjön och fick medalj och kan använda vindjackan vi fick.

ppic_6_BSZM_utvonal_4nap_267

Efter varje dagsetapp får vi en pappkasse med mycket dricka och ätbart. Idag lämnade vi in chippet och fick depositionen tillbaka. Jag och en till svensk gick in på hotellet och kunde duscha innan prisutdelningen.

20130324-132253

Jag hade ont och var trött men till slut beställde vi taxi till stationen och åkte dit. Vi skulle få vänta i 45 min på tåget och resan tar två timmar. Men vi fick ett erbjudande från taxichauffören att åka taxi til Budapest 160 euro för åtta personer. Vi åkte i en stor 8-pers bil och är där på en timma vid hotellet. För 100 kr mer per person. Tåget har ingen chans. Vi ska checka in och äta middag ikväll innan det i alla fall för mig blir att sova tidigt.

ppic_6_BSZM_eredmenyhirdetes_4nap_39

[sectionend]

Länkar: Faktasida, Dag 1, Dag 2, Dag 3, Dag 4, Hemresa, Loppets hemsida

En trevlig film från en av de snabbare löparna på dag fyra.